به گفته رئیس خانه نوآوری و فناوری ایران در روسیه، ثبت نشان تجاری برای پشتیبانی حقوقی از بازار محصولات دارای اهمیت فراوان است.
شرکتهای دانشبنیان فناور و صنایع خلاق برای موفقیت در بازار روسیه، نیازمند ثبت برند تجاری و ثبت اختراع و نواوریهای محصول در فدراسیون روسیه هستند.
برای همین منظور بندهایی از قانون مدنی فدراسیون روسیه برای ثبت برند و اولویت های انتشار علامت تجاری برای اطلاع مخاطبان و شرکتهای دانش بنیان و فناور و صنایع خلاق در زیر آمده است.
به گفته دیلم صالحی، ماده 1495 قانون مدنی فدراسیون روسیه (مصوب دسامبر 2006 و اصلاحیه 2 ژوئن 2024) (ГК РФ Статья 1495) به اولویت قراردادی و نمایشگاهی یک علامت تجاری می پردازد.
قانون مدنی فدراسیون روسیه، ماده 1495. اولویت قراردادی و نمایشگاهی یک علامت تجاری
- اولویت یک علامت تجاری را می توان تا تاریخ ثبت اولین درخواست برای علامت تجاری در یکی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی (اولویت کنوانسیون) تعیین کرد، در صورتی که درخواست علامت تجاری در نهاد اجرایی فدرال برای مالکیت معنوی ظرف شش ماه از تاریخ مشخص شده باشد.
- اولویت علامت تجاری قرار داده شده در نمایشگاه های بین المللی رسمی یا رسمی شناخته شده سازماندهی شده در قلمرو یکی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی ممکن است تا تاریخ شروع نمایش عمومی تعیین شود. نمایشگاه در نمایشگاه (اولویت نمایشگاه)، در صورت درخواست علامت تجاری، علامت در ظرف شش ماه از تاریخ مشخص شده در مقام اجرایی فدرال برای مالکیت معنوی ثبت شود.
- متقاضی که مایل به استفاده از حق تقدم کنوانسیون یا نمایشگاه است، باید در هنگام ثبت درخواست برای علامت تجاری یا ظرف دو ماه از تاریخ ثبت آن در نهاد اجرایی فدرال برای مالکیت معنوی، این را نشان دهد و مدارک لازم را برای تأیید قانونی بودن ضمیمه کند. از چنین الزامی، یا این اسناد را ظرف سه ماه از تاریخ ثبت درخواست به نهاد فدرال مشخص شده ارسال کنید.
- اولویت یک علامت تجاری را می توان تا تاریخ ثبت بین المللی علامت تجاری مطابق با معاهدات بین المللی فدراسیون روسیه تعیین کرد.